14. huhtikuuta 2014

Kapina laivalla (1962)

Charles Nordhoffin romaani Mutiny on the Bounty oli nähty valkokankaalla jo vuonna 1935 Frank Lloydin ohjauksena. Kun uusintafilmatisointiin ryhdyttiin 1950- ja 1960-lukujen taitteessa, paljon oli muuttunut: Hollywoodin spektaakkelituotanto oli kuljettanut katsojia milloin kaukaisiin aikakausiin, milloin eksoottisiin paikkoihin. Kapina laivalla (1962) valmistui 70-millisenä produktiona spektaakkelihuumaan äärilaidalla, meriseikkailuna, jota kuvattiin myös Tahitilla. Kapina laivalla osoittautui poikkeuksellisen hankalaksi projektiksi, jossa kuvauksia tehtiin yli vuoden. Se jäi Lewis Milestonen viimeiseksi elokuvaksi, mutta tiettävästi ohjauksellista panosta antoivat myös Carol Reed, George Seaton ja Jacques Tourneur. Elokuvan piti alun perin olla Reedin nimissä, mutta MGM antoi hänelle potkut hankkeen alkuvaiheessa ja kutsui konkari-Milestonen ohjaimiin. Tarinat kertovat, että Hugh Griffith häipyy elokuvasta pitkiksi ajoiksi siksi, että hänet häädettiin kuvauspaikalta alkoholismin takia. Marlon Brando puolestaan herkutteli elokuvan valmistamisen aikaan niin paljon, että tähden elopaino vaihteli kohtauksesta toiseen.

Kapina laivalla alkaa Portsmouthissa vuonna 1787, josta purjehdus kohti Tahitia on alkamassa tiukkailmeisen kapteenin William Blighin (Trevor Howard) johdolla. Tarkoituksena on tutkia, voisiko leipäpuuta käyttää ravintona Jamaikan orjille. Missio ei ota onnistuakseen, sillä kapteenin ankaruus saa laivan yhteisön natisemaan liitoksissaan. Lopulta kapteeni syrjäytetään luutnantti Fletcher Christianin (Marlon Brando) johdolla. Erityisen onnistunut on mielestäni elokuvan alkujakso, ja mieleen jää varsinkin Bronislau Kauperin hieno musiikki. Sen sijaan jakso Tahitilla on kohtuuttoman pitkä, ja sitä häiritsee avoimen kolonialistinen ote. Bountyn miehistölle Tahiti on seksuaalisten fantasioiden kohde, ja on vaikea ymmärtää, miksi jaksoa on kohtuuttomasti romantisoitu. Toki Tahiti on tarkoitettu vastakuvaksi laivan karulle todellisuudelle, mutta samalla elokuva menee reippaasti korrektiuden tuolle puolen.

Ei kommentteja: