26. heinäkuuta 2010

Rakkauden huumaa ja mustasukkaisuutta (1954)

Luigi Comencinin Rakkauden huumaa ja mustasukkaisuutta (Pane, amore e gelosia, 1954) jatkaa täsmälleen siitä, mihin Leipää, rakkautta ja unelmia päättyi. Pyhän Antoniuksen juhla on ohi, ja seuraavana aamuna keski-ikäisen parin, poliisipäällikkö Antonio Carotenuton (Vittorio de Sica) ja kätilö Annarella Mirzianon (Marisa Merlini) suhde alkaa rakoilla. Samoin käy nuoren parin, Marian (Gina Lollobrigida) ja Pietron (Roberto Risso). Synkkiä pilviä tuovat olosuhteet: poliisipäällikön pitää luopua asemastaan voidakseen mennä naimisiin yksinhuoltajaäidin kanssa. Pietro taas saa siirron toiseen kaupunkiin, lähes kahdeksi vuodeksi. Antonio koettaa rakentaa suhdetta Annarellan Ottavio-poikaan ostamalla jalkapallon, mutta yhteistä säveltä ei tahdo löytyä, varsinkaan kun Roomassa kasvanut poika on AS Roman kannattaja. Carotenuto taitaa olla laziolaisia.

Eipä aikaakaan, kun Maria saa pestin poliisipäällikön sisäköksi, kun kokenut Caramella (Tina Pica) on sairaana. Juorut lähtevät välittömästi liikkeelle, ja tarinat päätyvät Pietron korviin. Loistavassa juhlakohtauksessa, jossa tarjoillaan varmaan elokuvahistorian muhkeimmat pasta-annokset, Carotenuto yltyy valssin pyörteisiin Marian kanssa. Annarella saapuu paikalle ja antaa poliisipäällikön kuulla kunniansa. Samassa rytäkässä Pietro ilmestyy paikalle ja purkaa kihlauksensa Marian kanssa.

Tarina ei kuulosta kovin epätavalliselta, mutta Comencinin ohjauksessa Vittorio de Sican ja Gina Lollobrigidan peformansseja voi vain ihailla. Loppujen lopuksi elokuva suhtautuu kriittisesti Saglieran kylän ahdasmieliseen ilmapiiriin. Maria on pian malafemmena ja alkaa toteuttaa sitä roolia, johon yhteisö hänet pakottaa. Hän liittyy pahamaineiseen teatteriseurueeseen, mutta syöksykierteen katkaisee maanjäristys: katastrofi palauttaa Marian ja Pietron yhteen, viime hetkellä.

Rakkauden huumaa ja mustasukkaisuutta ei tarjoa kahta sulkeumaa. Poliisipäällikkö jää lopulta yksin, kun Ottavion isä ilmaantuu paikalle, eikä Annarellalla ole syytä kieltäytyä kosinnasta. Loppukohtauksessa Maria ja Pietro nousevat junaan, ja juhlaformuunsa sonnustautunut Antonio palaa takaisin Saglieraan.

Ei kommentteja: