18. heinäkuuta 2010

Ketun jäljillä (1966)

Neil Simonin käsikirjoitukseen perustuva Ketun jäljillä (Caccia alla volpe/After the Fox, 1966) esitettiin Suomessa aikanaan nimellä Ketun hännillä. Neil Simon antoi käsikirjoituksen Peter Sellersille, joka ihastui siihen välittömästi ja näki epäilemättä yhteyden edellisenä vuonna valmistuneeseen menestyskomediaansa What’s New Pussycat. Sellers vaati ohjaajaksi Vittorio de Sicaa, joka puolestaan halusi käsikirjoitustiimiin vanhan kumppaninsa Cesare Zavattinin. Säveltäjäksi pestattiin What’s New Pussycat -elokuvasta tuttu Burt Bacharach. Tuloksena oli herkullinen komedia italialaisesta mestaririkollisesta Aldo Vanuccista (Sellers), joka lupaa järjestää eteenpäin Kairosta varastetun kultalastin.

Uhkapeliä harrastanut Vittorio de Sica oli 1960-luvulla altis vastaanottamaan kaikenlaisia tarjouksia, mutta selvästi hän halusi myös vaikuttaa lopputulokseen ja tehdä omannäköistään elokuvaa. Simon hioi lopullisen käsikirjoituksen yhteistyössä Zavattinin kanssa, tulkin avustamana. Ketun jäljillä sisältää samoja teemoja kuin moni varhaisempi de Sican elokuva: pettymys, itsekunnioitus ja ihmisarvo. Samalla elokuvaan on tullut roppakaupalla 60-luvun italialaisen elokuvakulttuurin kommentointia. Vanucci naamioituu elokuvaohjaaja Federico Fabriziksi ja aloittaa pienessä Sevalion kaupungissa The Gold of Cairo -elokuvan kuvaukset tarkoituksenaan saada filmitouhujen varjolla kultaharkot maahan. De Sican elokuville tutut teemat tulevat esiin siinä, miten hyväntahoiset Sevalion asukkaat lähtevät mukaan illuusioon, eikä Vanucci voi olla puolustamatta heitä oikeuden edessä.

Ei liene sattumaa, että tarinassa on viittauksia mm. Federico Fellinin La dolce vitaan (1960): kun Fellinillä Lex Barker sai edustaa dekadenttia amerikkalaista, de Sicalla hän on entinen Hollywood-tähti Victor Mature, joka saatiin suostuteltua mukaan eläkepäiviltään itseään parodioimaan. Fellini-elokuvien tapaan Ketun jäljillä etsii julkkisten maailmaa Via Venetolta, jonne Aldon sisar Gina (Britt Ekland) hakeutuu tavan takaa.

Aikalaiskommentointia on edelleen se, että Vittorio de Sica nähdään itsekin valkokankaalla, ohjaamassa Mooses-spektaakkelia Egyptin aavikolla. Mooseksen esittäjää kutsutaan herra Hustoniksi. Itse asiassa samaan aikaan John Huston oli Cinecittàssa purkittamassa mammuttielokuvaansa Raamattu (La bibbia/The Bible, 1966).

Ketun jäljillä antaa Sellersille roolien arsenaalin, ja hän pääsee näyttämään osaamistaan niin pappina kuin kenraalinakin, mutta aivan omaa luokkaansa on Sellersin tulkinta italialaisesta elokuvaohjaajasta. Alkutekstien aikana kuullaan Sellersiä myös laulajana, sillä hän esittää yhdessä The Hollies -yhtyeen kanssa Bacharachin nimikkokappaleen ”After the Fox”.

Ei kommentteja: