24. tammikuuta 2009

Kolme Hedy Lamarr -elokuvaa

Hedy Lamarr -artikkelin kirjoittaminen on viivästynyt, ja nyt sitä on tehtävä yötä myöten. Suurinta osaa Lamarr-elokuvista ei ole julkaistu video- tai dvd-muodossa, mutta Turner Classics on niitä esittänyt. Lamarrin Hollywood-uran alkua edustavat Sinun tulee elää (I Take This Woman, 1940) ja Aviomies käteisellä (Come Live with Me, 1941). Myöhempää tuotantoa on hiljattain dvd:nä julkaistu Miehet kuparilaaksossa (Copper Canyon, 1950). W. S. Van Dyken ohjaamaa Sinun tulee elää suunniteltiin Lamarrin star vehicle -elokuvaksi, mutta mikään ei tuntunut menevän kohdalleen. Ohjaajan tuolilla istui aluksi Josef von Sternberg, joka kuitenkin irtisanoutui välittömästi. Miespääosan esittäjää Spencer Tracyä taas ei innostanut Lamarrin tähtikuvan edistäminen. Lopputulos on väkinäinen mutta kiinnostava siinä mielessä, että se Capran populististen komedioiden tapaan asettaa vastakkain työväenluokkaisen, monikulttuurisen lähiön ja suihkuseurapiirien elämästä vieraantuneen maailman. Lamarrin uralla elokuva toimii amerikanisaation välineenä: lopuksi venäläissyntyinen Georgi Gragore (Lamarr) valitsee amerikkalaisen elämäntavan ja avioliiton köyhän lääkärin (Tracy) kanssa. Samantapainen asetelma on Clarence Brownin ohjaamassa komediassa Aviomies käteisellä, jossa on melkein omaelämäkerrallisia piirteitä: itävaltalainen Johanna Janns (Lamarr) on paennut Yhdysvaltoihin natsismin tieltä, ja välttääkseen karkotuksen hän palkkaa köyhän kirjailijan (James Stewart) itselleen aviomieheksi. Elokuva on täysverinen uudelleenavioitumiskomedia, jossa tosin pari ei eroa, mutta löytää lopulta muodollisesta liitostaan onnen. Aviomies käteisellä puolustaisi paikkaansa milloin tahansa sunnuntain matineaesityksenä.

Lännenelokuva Miehet kuparilaaksossa edustaa Lamarrin Hollywood-uran loppuvaihetta. Hän oli jättänyt MGM:n, eikä tietoisesta tähtikuvan rakentamisesta näy enää jälkeäkään. John Farrow'n Paramountille ohjaama teos kuuluu lajityypin unohtuineisiin sivupolkuihin, mutta tarinaltaan se on yllättävä. Harvoin westernissä käsitellään Yhdysvaltain sisällissodan katkeria jäljitunnelmia, mutta tässä traumaattinen konflikti ja sodan jälkeinen epäluulo ovat avoimesti läsnä.

Ei kommentteja: