16. maaliskuuta 2008

Fasisti (1970)

Bernardo Betroluccin Fasistista (Il conformista, 1970) on ilmestynyt erinomainen dvd-julkaisu. Alberto Moravian romaaniin perustuva Fasisti ei oikeastaan ole kuvaus fasismista vaan konformismista. Elokuvan päähenkilö Marcello Clerici (Jean-Louis Trintignant) on byrokraatti, joka sopeutuu kaikkeen ja haluaa sulautua joukkoon. Hänellä ei selvästikään ole omaa identiteettiä tai tahtoa. Elokuvan alussa, vuonna 1938, Marcello asettuu fasistien palvelukseen, lähtee häämatkalle Pariisiin ja saa tehtäväkseen likvidoida fasistien hallintoa paenneen entisen professorinsa. Avioliitto Giulian (Stefania Sandrelli) kanssa näyttää syntyvän vain Marcellon halusta saada kiinni "normaalista" elämästä. Kun julma verityö, jonka koreografia tuo mieleen Caesarin murhan, on ohi, petturi-Marcello nähdään kotioloissa vuonna 1945: fasismi on romahtanut, ja Marcello elää porvarillista, hurskasta elämää perheensä keskellä. Kun valta romahtaa, hänen minuutensa sortuu, eikä hänellä ole vaikeuksia vaihtaa mielipidettään. Lopetus on tyrmäävä.

Fasistia voi pitää psykologisena tutkielmana fasismista, joka eli ja mahdollistui konformistien, mukautujien, tuella. Bertolucci on elokuvissaan usein viljellyt psykoanalyyttisia selityksiä. Tälläkin kertaa takautuma paljastaa lapsuuden traumaattisen muiston vuodelta 1917: väkivalta ja seksuaalisuus ovat jättäneet patologisen jäljen Marcelloon. Loppujen lopuksi hienointa ja tyrmistyttävintä Fasistissa on sen visuaalisuus. Kuvaaja Vittorio Storaron tapa käyttää valoa on niin näyttävää, että välillä dialogin seuraaminen unohtuu. Bertolucci hyödyntää myös 1920- ja 1930-lukujen elokuvien visuaalista tyyliä, vinoja kamerakulmia, vaihtelevaa kameran korkeutta, yllättäviä kuvakulmia. Dvd:n lisämateriaalissa Bertolucci kertoo, miten elokuvan rakenne syntyi vasta leikkauspöydällä. Alunperin tapahtumat piti kuvata lineaarisesti, mutta lopullisessa teoksessa on monikerroksinen takautumarakenne. Alusta lähtien Marcello nähdään talvisella automatkalla, joka lopulta paljastuu matkaksi kohti elokuvan avainkohtausta, murhaa.

Ei kommentteja: