3. maaliskuuta 2007

Ernestiyden merkitys

Oscar Wilden huvinäytelmä Tärkeintä on olla aito (The Importance of Being Earnest) nähtiin eilen televisiossa Oliver Parkerin vuonna 2002 ohjaamana elokuvaversiona, päärooleissa Colin Firth ja Rupert Everett. Näytelmä nähtiin Suomessa jo vuonna 1917 nimellä Sulhaseni Ernest. Sittemmin nimi on vaihdellut: Helsingin kaupunginteatteri esitti sen otsikolla Tärkeintä on olla Uno ja Turun ylioppilasteatteri nimellä Ernestiyden merkitys. Ernest-nimen ja earnest-sanan merkitysyhteyden tavoittelu on vapauttanut suomentajien mielikuvituksen: Italiassa näytelmä oli L'importanza di essere Franco, Saksassa Ernst sein ist alles. Mutta oikeastaan nimi on yhdentekevä, koska näytelmän - ja elokuvan - hauskuus on muualla. Wilden komedia nauraa viktoriaanisen melodraaman perinteelle: fiktio paljastuu todeksi, kuviteltu Ernest onkin oikea, orpo saa tietää vanhempansa, veljet löytävät toisensa ja avioliittojakin syntyy kolmin kappalein. Yhteiskuntaluokkien ja sukupuolten rajat ylittyvät ketterästi maailmassa, jossa säädyllisyyden periaatteet olivat tiukemmat kuin koskaan. Alkuperäisnäytelmän ensi-ilta oli helmikuussa 1895 ja saman kevään toukokuusssa Wilde oli oikeuden edessä homoseksuaalisuudesta syytettynä. "Aitous" ja "ernestiys" ei ollut mahdollista: Wilde kuoli Pariisissa viisi vuotta myöhemmin, maanpakolaisena.

Ei kommentteja: